روحانی همچنان به دنبال سراب

از شش سال پیش که آقای حسن روحانی و محمد جواد ظریف ، به دنبال سراب برقراری رابطه با آمریکا ، به بهانه حل مشکلات اقتصادی کشور بودند ، تا کنون همچنان در این مسیر غلط به سر می برند . این تصور اشتباه که می توان با ارتباط گیری با دولت آمریکا و مذاکره با آنان ، انواع مشکلات کشور را حل کرد ، آنان را به یک قمار خطرناک کشانید که در آن امتیاز نقد می دادند و در مقابل فقط وعده سرخرمن دریافت می کردند . آنها نه تنها به هشدارهای منتقدین دلسوز توجهی نمی کردند ، بلکه حتی به تذکرات و دستورات رهبری نظام نیز بی اعتنایی می کردند . در اینجا به برخی از این موارد اشاره می کنیم :

⚫️ بیست و دوم مرداد ۹۷ : مقام معظم رهبری می فرمایند : « تأکید می کنیم جنگ نخواهد شد و مذاکره نخواهیم کرد…آمریکایی ها در مذاکرات، با الفاظ ظاهراً اطمینان‌بخش فقط وعده می دهند اما از طرف مقابل امتیازات نقد می خواهند و وعده نمی پذیرند. این واقعیت را ما در برجام تجربه کردیم … برجام نمونه واضح نتیجه مذاکره با آمریکا بود که البته برخی خطوط قرمز تعیین شده در آن رعایت نشد… ما فقط وقتی می توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با آمریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی گری های او نتواند در ما تأثیر بگذارد اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می شود و ممنوع است… حتی اگر به فرض محال قرار بود با آمریکایی ها مذاکره ای کنیم ، قطعاً با دولت فعلی هرگز مذاکره نمی کردیم.»

⚫️ علی رغم تأکید رهبری نظام که با دولت فعلی آمریکا قطعاً مذاکره نخواهیم کرد ، اما هم آمریکایی ها و هم دنباله های داخلی آنها شروع به زمینه سازی برای مذاکره ترامپ و روحانی می کنند و البته حسن روحانی نیز این موضوع را نفی نمی کند . لذا در تاریخ هفتم شهریور ۹۷ ، رهبری نظام در دیدار هیئت دولت دوباره تأکید می کنند : « اینکه باز بعضی زمزمه می‌کنند که در حاشیه فلان اجلاس ممکن است با آمریکا مذاکره انجام بگیرد، این به طور قطع منتفی است. حالا آقای رئیس جمهور که هیچ، وزیر خارجه هم همین‌جور .»

به دنبال انتشار اخباری مبنی بر احتمال ملاقات روحانی و ترامپ در سازمان ملل در اوایل مهر ۹۷، آیت الله جنتی رئیس مجلس خبرگان ، طی سخنانی می گوید : « به‌دستور رهبر جمهوری اسلامی ، کسی حق ندارد با آمریکا مذاکره کند.» سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز طی سخنانی اعلام کرد که به رغم اظهارات مقام معظم رهبری ، برخی از مقامات بلند پایه ، برای حل مسائل اقتصادی در کشور ، به دنبال مذاکره با آمریکا هستند.

⚫️ اما جناب روحانی دست بردار نبوده و هر از گاهی ساز مذاکره با آمریکا را کوک می کند . لذا مقام معظم رهبری در تاریخ دوازده آبان ۹۷ در دیدار دانشجویان می فرمایند : « آن کسانی که گرایش به این دارند که برویم با آمریکایی‌ها سازش کنیم، بی خودی نقشه‌ی بی‌اساس و بی‌پایه می کشند؛ آمریکا رو به افول است. فریب لبخند دروغین و فضاحت‌بار دشمن را نخورید. اگر آمریکا سیطره‌جویی خودش را کنار گذاشت، مثل دیگر کشورها با او می شود تعامل کرد ؛ که البتّه چنین چیزی هم بعید است . »

با کمال تعجب ، در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۹۸ ، حسن روحانی همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام ، در جلسه هیئت وزیران باز هم از آمادگی برای مذاکره با آمریکا سخن رانده ، می گوید : « ما امروز آماده مذاکره در چارچوب برجام هستیم، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر.»

🔴و توضیح نمی دهد که پنج سال مذاکرات هسته ای با آمریکا که قرار بود به لغو کلیه تحریم ها بیانجامد ، چه شد !؟🔴

⚫️ چندی بعد ، رهبر انقلاب در دیدار مسئولین نظام ، پاسخ سخنان روحانی را داده ، می فرمایند : « مذاکره سم است، تا وقتی آمریکا این است که الان هست . و مذاکره با دولت کنونی آمریکا یک سم مضاعف است. »

با وجود نهی صریح رهبر انقلاب از هرگونه مذاکره با دولت ترامپ ، اما حدود سه هفته بعد ، در تاریخ ۱۲ خرداد ۹۸ ، حسن روحانی اظهار داشت که ایران ممکن است مذاکره کند به شرطی که ایالات متحده آمریکا احترام نشان دهد ! و البته توضیح نمی دهد که طی چهل سال گذشته ، آمریکا در چه زمانی به جمهوری اسلامی ایران احترام نشان داده است ؟!

اظهار تمایل های مکرر حسن روحانی برای مذاکره مجدد با آمریکا ، که در ذهن مقامات آمریکایی تصویر یک دولت ضعیف و درمانده را ایجاد می کرد ، منجر شد به ایجاد محدودیت برای تردد محمد جواد ظریف در آمریکا در تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۹۸ که دولت آمریکا او را به تردد میان مقر سازمان ملل، دفتر نمایندگی ایران در این سازمان و اقامتگاه سفیر ایران در سازمان ملل ، محدود کرد. حدود سه هفته بعد نیز ظریف توسط دولت آمریکا در لیست تحریم ها قرار گرفت .
هر قدر که دولت آمریکا چنگ و دندان بیشتری علیه جمهوری اسلامی ایران نشان می داد ، روحانی بیشتر ابراز تمایل و دیدار و مذاکره با ترامپ می کرد ! تا آنجا که در تاریخ چهارم شهریور ۱۳۹۸ روحانی طی سخنانی می گوید : « من اگر بدانم به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم کشور آباد می شود و مشکلات مردم حل می شود، دریغ نخواهم کرد، زیرا اصل منافع ملی است .» یعنی تلویحاً می خواهد این گونه به مردم القا کند که با یک جلسه ملاقات با ترامپ ، کشور آباد می شود و مشکلات مردم حل می شود !

به دنبال اعلام آمادگی حسن روحانی ، مکرون رئیس جمهوری فرانسه ، با بیان اینکه آقای روحانی اعلام کرده آماده ملاقات با هر رهبر سیاسی برای تأمین منافع مردم ایران است، گفت: آماده برگزاری ملاقات بین ترامپ و روحانی هستم.
ترامپ نیز در این باره گفت : « اگر شرایط مناسب باشد، با ایرانی ها برای رسیدن به یک توافق جدید دیدار خواهم کرد. » خبرنگاری از ترامپ پرسید منظور از ملاقات با روحانی در هفته‌های آتی چیست؟ ترامپ پاسخ داد: ایران دچار محدودیت در منابع مالی خود شده است و یادتان باشد من چیزی به آنها پرداخت نخواهم کرد و اگر قرار باشد ایجاد یک کانال برای فروش محدود نفت تایید شود، این کانال در مدت زمان محدود تعریف خواهد شد و خیلی زود منقضی خواهد شد .» یعنی ترامپ به صراحت اظهار می دارد که قرار نیست در نتیجه دیدار او با حسن روحانی ، کشور ایران آباد و مشکلات مردم حل شود !
⚫️ مقام معظم رهبری مجبور می شوند مجدداً پاسخ اظهارات ذلت مدارانه حسن روحانی را در تاریخ ۷ شهریور ۹۸ این گونه بدهند : « این که باز بعضی زمزمه می‌کنند که در حاشیه فلان اجلاس ممکن است با آمریکا مذاکره انجام بگیرد، این بطور قطع منتفی است.»

⚫️ علی رغم موضع گیری های صریح و قاطعانه مقام معظم رهبری ، اما مقامات آمریکایی و طیف غربزده و واداده داخلی ، دست از زمینه سازی برای ملاقات روحانی و ترامپ بر نمی دارند . لذا رهبری نظام مجدداً در تاریخ ۲۶ شهریور ۹۸ در جلسه درس خارج فقه خود می فرمایند : « علاج کارهای گوناگون، مشکلات گوناگون کشور دست مردم است؛ به بیگانه نباید نگاه کرد، به فلان دولت و فلان دولت نباید امید بست، به نشست و برخاست با این و آن نبایستی اتّکال کرد… الان مشاهده می کنید، آمریکایی‌ها باز مسئله‌ی مذاکره را همین طور دارند دنبال می کنند؛ این یک ترفند است، آمریکا که می گوید مذاکره کنیم، مقصودش این است که بیاییم سر میز مذاکره بنشینیم، ما یک چیزی بگوییم، شما آن را قبول کنید؛ مقصود از مذاکره این است … یک سیاستی را دولت آمریکا در پیش گرفته است و آن، سیاست فشار حدّاکثری به جمهوری اسلامی است … انواع و اقسام تحریم های گوناگون، مدام تهدید، مدام یاوه‌گویی‌های مختلف در رسانه‌ها و غیره؛ این فشارِ حدّاکثری است. امیدشان به این است که این فشار حدّاکثری تأثیر بگذارد. بگوید ببینید، اینها که می گفتند ما با آمریکا مذاکره نمی کنیم، فشار حدّاکثری، اینها را مجبور کرد که بیایند پای میز مذاکره بنشینند. ما در مقابل باید توجّه داشته باشیم که اگر دشمنِ ما توانست اثبات کند که فشار حدّاکثری، علاج کار ایران است و روی ایران مؤثّر است، ایران دیگر هرگز روی آسایش را نخواهد دید … اینکه بعضی از اروپایی‌ها را می‌اندازند وسط که مدام اصرار کنند [اگر] بیایید با رئیس‌جمهور آمریکا یک جلسه بکنید، همه‌ی مشکلات شما حل خواهد شد، به خاطر این است؛ برای این است که اثبات کنند فشار حدّاکثری سیاست موفّقی است. مذاکره با آمریکا یعنی تحمیل خواسته‌های آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران.
[اما] اگر آمریکا حرف خودش را پس گرفت و به آن معاهده‌ی هسته‌ای‌ که نقض کرده بود برگشت و توبه کرد و شد عضو کشورهای معاهده‌کننده، آن وقت در جمع کشورهای معاهده‌کننده که شرکت می کنند و با ایران صحبت می کنند، او هم شرکت کند؛ [اما] بدون آن، هیچ گونه مذاکره‌ای در هیچ سطحی بین مسئولین جمهوری اسلامی و آمریکایی‌ها اتّفاق نخواهد افتاد؛ نه در سفر نیویورک، نه در غیر سفر نیویورک .»
پس از مدتها کارشکنی مقامات آمریکایی برای ویزا دادن به هیئت ایرانی ، بالاخره ۲۸ شهریور ۹۸ ترامپ با منت گذاشتن و تحقیر دولت روحانی ، موافقت کرد که برای روحانی و ظریف ویزا صادر شود ، البته فقط در محدوده ۸۰۰ متری ساختمان سازمان ملل ! آن هم در شرایطی که حاضر نشدند به معاون تشریفات، معاون رسانه‌ای، معاون سیاسی، معاون مالی نهاد ریاست‌جمهوری و فرمانده حفاظت رئیس جمهور ویزا بدهند.

با وجود تذکرات صریح رهبری نظام ، اما سازشکاران باز هم به دولت آمریکا چراغ سبز نشان می دهند. ۳۱ شهریور ۹۸ ، محمد جواد ظریف در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی ان ان می گوید : « روحانی حاضر است این هفته با ترامپ در نیویورک دیدار کند، اگر ترامپ حاضر باشد آن چیزهایی که ضروری است را انجام دهد؛ یعنی لغو تحریم ها در ازای نظارت های دائمی بر برنامه هسته ای ایران .» این سخنان آقای ظریف ، یعنی امتیاز دادن های جدید به آمریکا در ازای عمل کردن آمریکا به تعهداتی که از زیر بار آنها شانه خالی کرده است .

ظریف همچنین پیشنهادی را که در تیر ماه ۹۸ پیش کشیده بود ، مجدداً مطرح کرده ، می گوید : « ایران آماده است تا پروتکل الحاقی را در مجلس تصویب کند .» البته نه ظریف و نه حسن روحانی ، هیچ کدام صلاحیت دادن چنین وعده ای را ندارند ؛ زیرا تصویب پروتکل الحاقی ـ که ضد منافع ملی جمهوری اسلامی ایران است ـ بسته به نظر نمایندگان مجلس و تأیید شورای نگهبان دارد که البته احتمال آن نزدیک به صفر است .

اول مهر ۹۸، سه کشور اروپایی در یک بیانیه مشترک علیه جمهوری اسلامی ایران که از سوی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان صادر شده بود ، گفتند : « فرانسه،‌ بریتانیا و آلمان معتقدند که ایران به‌‌وضوح مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی است .»

رهبران اروپایی در پایان بیانیه خود با وقاحت و گستاخی تمام ، بحث مذاکرات مجدد بر سر برجام را پیش کشیده و اظهار داشتند: « زمان آن رسیده که ایران مذاکرات بلندمدت درباره برنامه هسته‌ای و مسائل مرتبط با امنیت منطقه‌ای از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد.» یعنی همان گونه که دولت آقای حسن روحانی در طی مذاکرات هسته ای ، بخش قابل توجهی از صنعت هسته ای کشور را از بین برد ، دوباره باید به پای میز مذاکره بیاید و این بار توان موشکی و قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی را به حراج بگذارد !
با کمال تأسف ، حسن روحانی به جای آنکه موضع قاطعی علیه این سه کشور بگیرد ، در تاریخ سوم مهر ۹۸ ، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ساز مان ملل ، با هر سه نفر ملاقات و از آنان به گرمی استقبال می کند ! بدتر از همه اینکه روحانی از خوشحالی ملاقات با آنان ، حتی قهقهه نیز سر می دهد ! این رفتار خلاف عزت و شئون دیپلماتیک و خلاف روحیه انقلابی را مقایسه کنید با رفتار خشن و تند و بی ادبانه آقای حسن روحانی با منتقدین دلسوز داخلی .

پس از آن ، آقای روحانی در سالن مجمع عمومی و در حالی که اکثر هیئت های نمایندگی کشورها سالن را ترک کرده بودند ، برای صندلی های خالی سخنرانی می کند ! در چنین شرایط تحقیر آمیزی ، به راستی چه ضرورتی وجود داشت که سفر نیویورک حتماً باید انجام می شد ؟ سخنرانی آقای حسن روحانی در سالنی که فقط تعداد انگشت شماری حضور داشتند ، چه مشکلی از جمهوری اسلامی ایران را حل نمود ؟ آیا تن دادن به شرایط خفت بار و تحقیرآمیزی که مقامات آمریکایی و اروپایی برای مسئولین ایران تدارک دیده بودند ، ارزش داشت ؟
اما نکته مهم و خطرناکی که حسن روحانی در این سخنرانی خود می گوید ، این بود : «تحریم‌ها را متوقف کنید تا راه گفتگو باز شود. من به روشنی می‌گویم؛ اگر به حداقل‌ها قانع هستید، ما هم به حداقل‌ها بسنده می‌کنیم. برجام حداقل بود ، چه برای شما و چه برای ما. اما اگر بیشتر می‌خواهید، باید بیشتر بپردازید.»

به راستی این سخنان آقای روحانی ـ که به روشنی در تقابل آشکار با مواضع رهبری نظام بود ـ چه معنایی می دهد ؟ امتیازاتی که دولت در برجام داد، حداقلی نبود، بلکه حداکثری بود. دولت در بخش های مختلف، ۷۰ تا ۹۷ درصد داشته های هسته ای را واگذار یا اوراق کرد با این وعده که همه تحریم ها یک جا لغو می شود. اما حالا می گوید بیشتر بدهید ـ تحریم ها را لغو کنید ـ تا ما هم امتیاز بیشتری واگذار کنیم! با کدام عقل و طبق کدام مجوز؟! آیا می خواهند باقی مانده برنامه هسته ای را جارو کنند؟ یا مراد آنان واگذاری نفوذ منطقه ای و برنامه موشکی جمهوری اسلامی است؟ این سخن روحانی، نشان داد که وی خطوط قرمز اقتدار و امنیت ملی جمهوری اسلامی را هم قابل معامله و واگذاری می داند!

هزینه بیشتری که غرب باید پرداخت کند، تعهد او در همان معامله پر خسارت برجام است که زیرش زده و حالا همان وعده را می خواهد دوباره برای ایران فاکتور کند!!
⚫️ یک روز پس از این اظهارات خطرناک حسن روحانی ، مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان می فرمایند : « علاج مسائل و مشکلات کشور پافشاری بر شعارها و راه انقلابی است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه راه تعامل و مذاکره با هیچ کشوری به غیر از آمریکا و رژیم صهیونیستی بسته نیست، افزودند: اما به هیچ وجه نباید به کشورهایی که پرچم دشمنی با نظام اسلامی را در دست گرفته اند و در رأس آنها امریکا و این چند کشور اروپایی، اعتماد شود ، زیرا آنها صریحاً با ملت ایران دشمنی می کنند.
ایشان با تأکید بر اینکه انگیزه های دشمنی اروپایی‌ها با جمهوری اسلامی تفاوت اصولی با دشمنی آمریکا ندارد، گفتند: اروپایی‌ها در ظاهر به عنوان میانجی وارد می شوند و حرف های طولانی هم می زنند اما همه آنها پوچ است. همه‌ی اینها پابند به همین تحریمهای ثانویه‌ای که آمریکا ظُلماً اجرا کرد، ماندند و هیچ قدمی بر نداشتند. بعد از این هم بنده تصوّر نمی کنم [کاری کنند.] ما باید بکلّی از اینها قطع امید کنیم … به اینها مطلقاً در هیچ مسئله‌ای نبایستی اعتماد کرد . همان افرادی که مذاکره کردند، اکنون می‌گویند اروپاییها به هیچیک از تعهدات خود عمل نکرده‌اند و این موضوع، قوی‌ترین دلیل بر این است که در هیچ مسئله‌ای نباید به آنها اعتماد کرد… الان منفورترین دولت در دنیا، دولت آمریکا است که دشمن درجه‌ یک ما، و دشمن اصلی ما است .»
با وجود آنکه مقام معظم رهبری آمریکا را دشمن اصلی و درجه یک جمهوری اسلامی ایران می نامد و تأکید می کنند که راه تعامل با آمریکا و رژیم صهیونیستی بسته است ، یعنی هر گونه مذاکره ای با آمریکا را رد می کنند ، اما حسن روحانی بعد از ظهر همان روز ، در تقابل آشکار با رهبری نظام ، در کنفرانس خبری خود در نیویورک می گوید : « آنچه ما می گوییم این است که آمریکا پیش شرط خود و وضعیتی که ایجاد کرده مانند تحریم های شدید و فشار حداکثری بر ملت ایران را بردارد و بعد مذاکره کند. آمریکا باید سیاست مذاکره و سیاست منطق و سیاستی که به نفع ملت آمریکا و جهان است را انتخاب کند و در شرایطی که آن پیش‌شرط‌های غلط را بردارد، امکان مذاکره با آمریکا وجود دارد.» روحانی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: « در حین فشار مدعی هستند که می خواهند با ایران صحبت هم بکنند، ما برای حرف زدن و مذاکره کردن مشکلی نداریم اما با پیش‌شرط حاضر نیستیم مذاکره کنیم . آمریکا پیش‌شرط‌ خود را که همان فشار حداکثری و تحریم است کنار بگذارد و با صداقت و اعتماد ثابت کند که می‌شود با این دولت حرف زد و به توافق رسید، آن وقت شرایط کاملاً متفاوت خواهد شد.»
یک روز پس از چراغ سبز نشان دادن حسن روحانی به آمریکا ، دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: « ایران از من خواست که تحریم‌های وضع شده علیه آنها را بردارم تا بتوانیم دیدار کنیم. من گفتم، البته که این کار را نمی‌کنم .» یعنی ترامپ به صراحت ابراز داشت که حاضر نیست هیچ تحریمی را لغو کند . یعنی نه از گذشته خود توبه و ابراز پشیمانی می کند و نه هیچ تحریمی را بر می دارد . لذا هیچ زمینه ای برای ملاقات و مذاکره میان ایران و آمریکا وجود ندارد . با وجود این موضع صریح ترامپ ، اما آقای روحانی باز هم از آمادگی خود برای مذاکره صحبت می کند ! وی در تاریخ پنجم مهر ۹۸ ، در بازگشت از سفر خود به نیویورک ، در یک نشست خبری درباره صحبت‌های مطرح‌ شده در دیدارهای خود با سران کشورهای آلمان، انگیس و فرانسه ، به خبرنگاران گفت: « مانع مذاکره آمریکا است و کسی که نمی خواهد مسئله حل بشود آمریکا است و گرنه ایران به خاطر منطق و استدلال خود هیچ زمان از مذاکره فرار نمی کند ترسی هم از مذاکره ندارد. به سران کشورهای اروپایی گفتیم اگر یک فضای آزاد و عادلانه ایجاد شود ما برای مذاکره آماده ایم. ما این بهانه را از آنها گرفتیم که می گفتند «ما برای مذاکره آماده ایم و ایران برای مذاکره آماده نیست» .

🔴 البته حسن روحانی توضیح نمی دهد که آیا شش سال مذاکره با آمریکا کافی نبود؟! وقتی که آمریکا نه تنها هیچ تحریمی را لغو نمی کند ، بلکه دهها تحریم جدید نیز به تحریم های قبلی اضافه می کند ، چه دستاوردی از این مذاکرات شش ساله داشته اند که باز هم برای مذاکرات جدید ـ با وجود نهی صریح رهبری نظام ـ چراغ سبز نشان می دهند ؟! آیا این بار بنا دارند توان موشکی و موقعیت منطقه ای جمهوری اسلامی را به حراج بگذارند ؟! 🔴

در این شرایط ، نیروهای انقلابی باید هشیار بوده ، گول لفاظی های مختلف را نخورند . هیچ چیزی تغییر نکرده است . حسن روحانی همانی است که قبلاً بود . وی به هیچ عنوان بنا ندارد که به توصیه ها و دستورات رهبری نظام عمل کند و همچنان به دنبال سراب مذاکره با شیطان بزرگ است.

دیدگاهتان را بنویسید